Vitaminas D padeda palaikyti normalią kaulų būklę

Maži vaikai su kiekviena diena tampa vis aktyvesni ir atranda naują pasaulį. Kūdikiui augant vitaminas D yra ypač svarbus jo vystymuisi. Kartu su kalciu, vitaminas D atlieka pagrindinį vaidmenį palaikant normalią kaulų būklę.

Svarbu įvairi ir subalansuota mityba bei sveikas gyvenimo būdas. 

Naujausi tyrimai (1-3) rodo nepakankamą vitamino D kiekį mūsų regiono vaikų ir jaunimo kraujyje.

Vitaminas D – saulės vitaminas

Vitaminas D – saulės vitaminas

Vitaminas D yra vienintelis vitaminas, kurį mūsų organizmas gali sintetinti pats. Tai atlieka oda. Kad būtų gaminamas vitaminas D ji turi būti veikiama saulės spindulių. Todėl jis yra vadinamas “saulės vitaminu”.

Apie 80-90% reikiamo vitamino D kiekio paprastai pagaminama per odą. Tik 10 - 20% gauname su maistu.

Tačiau mūsų platumose UV spindulių kiekis nėra pakankamas, ypač žiemą. Todėl vitaminas D nesusidaro arba susidaro minimalūs kiekiai. Be to, mes mažai būname lauke, o jei būnam, tai šiltai apsirengę. Mažiems vaikams, kurie vasarą apsaugomi didelės apsaugos nuo saulės kremu (>SPF 15), vitaminas D sintetinamas nepakankamai. Todėl gali būti, kad, laikui bėgant, vitamino D kiekis gali vis mažėti. Net ir suaugusiesiems vitaminas D yra labai svarbus. Dažnai su maistu jo gauname nepakankamai, ypač jo kiekis sumažėja žiemą. Vokietijos mitybos draugija apskaičiavo, kad apie 60% gyventojų turi nepakankamą vitamino D kiekį (3).

Kodėl vitaminas D yra svarbus?

Kodėl vitaminas D yra svarbus?

  • Per pirmuosius 20 metų vaikams ir jaunuoliams reikia užauginti daug kaulinės masės. Tie, kurių kaulai užauga stiprūs dar vaikystėje, turės juos stiprius ir suaugę.

    Kalcis ir vitaminas D yra labai svarbūs norint palaikyti normalią kaulų būklę.  Kalcis yra pagrindinis kaulų  “statybinis” elementas. Vitaminas D padeda įsisavinti kalcį iš maisto ir transportuoja jį į kaulus. Kaulai be vitamino D būtų silpni. Vitaminas D atlieka svarbų vaidmenį ir kituose medžiagų apykaitos procesuose organizme, taip pat turi įtakos imuninei sistemai. 

    Svarbu sveika ir subalansuota mityba.

    Todėl kūdikiai turi gauti papildomai vitamino D tablečių ar lašelių forma kartu su motinos pienu/pieno mišiniu, nes vitamino D trūkumas kūdikystėje/vaikystėje padidina riziką susirgti rachitu.

    Rekomenduojama duoti jį iki vadinamos “antrosios vaiko gyvenimo vasaros”.

    Po to vaikas dar ilgai auga ir augina kaulų masę. Po šios “profilaktikos” dauguma tėvų nenori sveikam vaikui kiekvieną dieną duoti vitamino D. Tačiau vitaminas D yra labai svarbus, kai vaikas auga.

    Kadangi vaikai geriau priima maistą nei tabletes, o pienas yra svarbus vaikų mitybos elementas HiPP pieno gėrime vaikams yra visi svarbiausi augimui reikalingi elementai.

     HiPP Combiotic® pieno gėrimas vaikams savo sudėtyje turi viską ko reikia šio amžiaus vaikams: kalcio ir  vitamino D palaikyti normalią kaulų bei dantų būklę, Omega-3 riebalų rūgščių, kurios palaiko normalų smegenų ir nervų ląstelių vystimąsi. Svarbu įvairi ir subalansuota mityba bei sveikas gyvenimo būdas. 

Svarbiausi vitamino D šaltiniai

Svarbiausi vitamino D šaltiniai

  • Mes gauname vitamino D dviem būdais. Vienas jų - iš saulės per odą. Jo kiekis priklauso nuo praleisto laiko saulėje ir saulės spindulių intensyvumo. Vitamino D gamybą sumažina apsauginiai kremai nuo saulės, drabužiais uždengta oda ar mažas saulės kiekis žiemos mėnesiais.

    Antrasis būdas - tai maistas, kurio sudėtyje yra vitamino D. Tačiau yra tik keletas maisto produktų, kurių sudėtyje yra didelis vitamino D kiekis, pavyzdžiui, riebi žuvis (silkė, lašiša). Kepenyse, kiaušinio trynyje ir kai kuriuose grybuose jo kiekis jau gerokai mažesnis. Vidutiniškai tik apie 2-4 µg vitamino D gauname su maistu.

    Siekiant, kad vaikams netrūktų vitamino D, HiPP pieno gėrimas vaikams yra papildytas vitaminu D. Dvi porcijos HiPP pieno gėrimo vaikams turi 6 µg vitamino D.

Patarimai, kaip palaikyti normalią kaulų būklę

Patarimai, kaip palaikyti normalią kaulų būklę

Niekada daugiau organizmas neaugina tiek kaulų masės, kaip per pirmuosius 20 metų. Todėl labai svarbu juos stiprinti jau nuo mažens. Kiekviena “investicija”, stiprinant kaulus vaikystėje, bus naudinga visą likusį gyvenimą.

Kas padeda palaikyti normalią kaulų būklę?

  • Reikia vartoti produktus, kurių sudėtyje  yra vitamino D ir kalcio: pienas ir pieno produktai,pankolis ir brokoliai aprūpina organizmą kalciu. Riebi žuvis yra puikus vitamino D šaltinis. Pirmus metus kūdikiui maitinamam motinos pienu/pieno mišiniais reikia duoti vitamino D tablečių/lašelių pavidalu. Vyresniems vaikams galite duoti  HiPP Combiotic® pieno gėrimas vaikams, kurio sudėtyje yra kalcio ir vitamino D.
  • Būti aktyviems ir stiprinti raumenis: tik teisinga dieta nėra pakankamas veiksnys, kad kaulai būtų stiprūs. Fizinis aktyvumas yra dar vienas svarbus elementas. Nuo mažų dienų mokinkite vaikus mankštos pratimų, darykite juos kartu – tai bus ir naudinga ir smagu.
  • Žaidimai lauke: grynas oras ir saulė yra naudingi mums visiems. Lauke galima žaisti pačių įvairiausių žaidimų, pvz., šuoliukai arba žaidimai su kamuoliu. Jie yra įdomūs ir stiprina kaulus. Pasinaudokite galimybe užsiimti ir žaisti kartu su savo vaikais lauke – dvigubas malonumas garantuotas! Bet prašome visada užtikrinti pakankamą apsaugą nuo saulės!

Svarbu subalansuota mityba bei sveikas gyvenimo būdas.

Literatūros šaltiniai:
1. Thierfelder W et al. (2007) Biochemical measures in the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS). Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 50(5-6):757-770.

2. Hower J (2008) Winterlicher Vitamin D-Mangel bei Kindern und Jugendlichen. Eine Praxisstudie aus Mühlheim an der Ruhr (51°N). Kinder- und Jugendarzt 8:552-555.

3. Kersting M (2008) Die Zufuhr von Kalzium und Vitamin D – Ergebnisse der DONALD-Studie. Kinderärztliche Praxis 79:296-299.

4. Deutsche Gesellschaft für Ernährung; Österreichische Gesellschaft für Ernährung; Schweizerische Gesellschaft für Ernährungsforschung, Schweizerische Vereinigung für Ernährung (DACH): Hrsg. Referenzwerte für die Nährstoffzufuhr - Vitamin D. 1. Auflage, 4. korrigierter Nachdruck ed. Frankfurt/M.; 2012.